Bu aralar Türkiye'de çok moda olan bir saat firması hakkında bilinmeyenleri veya çok dikkatimizi çekmeyen gerçekleri öğreneceğiz. Aslında sevdiğim modelleri olmasına rağmen yıllardır vitrinlerdeki saatlerine öylesine bir bakar geçerdim, ama aslında ne kadar ciddi bir marka olduğunun yeni yeni farkına varıyorum. Şimdi Fossil'in bu ilginç hikayesine bir göz atalım.
Fossil Grup 1984 yılında Tom ve Kosta Kartsotis kardeşler tarafından Amerika'nın Teksas eyaletinin Richardson şehrinde kurulmuş, Şu anda dünyanın en büyük dördüncü saat üreticisidir. Grup diyorum çünkü aslında bir çok markanın saatlerinin üretim lisansına sahip:
- DKNY
- Skagen
- Michael Kors
- Misfit
- Adidas
- Armani Exchange
- Burberry
- Chaps
- Diesel
- Emporio Armani
- Karl Lagerfeld
- Kate Spade
- Marc Jacobs
- Relic
- Tory Burch,
- WSI
- Zodiac
Şu anda dünyanın 150 ülkesinde faaliyet gösteren 14.000 çalışanı bulunan bu saat devinin, yıllık saat şatış gelirleri de 2.2 milyar dolar seviyelerinde bulunuyor. Şu an saat üretimi dışında mücevher, deri ve aksesuar üretimi ile tam bir moda markası olmuş durumdalar. Peki bu başarılarının arkasındaki sır ne?
Saat Modası
Fossil saatlerinin başarısı eşsiz ve pahalı saatler üretmekten değil, tasarım ve moda açısından yetkin ürünlerle müşteriyi cezbedip bu ürün yelpazesini de sürekli güncelleyerek yeni seriler ile müşteri talebini yüksek tutmaktan geçiyor. Bu amaçla bir çok farklı ürünü piyasa sürüp müşterilerinin hangi ürünlere ilgisinin olduğunu bularak o ürün üzerine yoğunlaşıyorlar. Bu ürün yelpazesini de altı ayda bir yeniliyorlar ve genelde bu yüzden eski ürünlerin üretimini göremiyoruz. Bu noktada Fossil için anahtar kelimeler moda ve kalite ikilisi. Yılda 12.000'e yakın yapılan dizaynın yalnızca 2.000 kadarı markete sunuluyor. Bu farklı ürün politikasıylü bir çok markanın saat üretim haklarını da alarak kurmuş olduğu geniş satış ağı ve pazarlama gücüyle herkesin zevkine hitap edebilecek bir güce ulaşmaya başarıyor.
2001 yılında ise İsviçre markası olan Zodiac ile bir üst seviye saat üretimi alanına giren firma, böylece hem ürün gamını artırırken prestij açısından da kendini ileriye taşımış oluyor. Bunun dışında pazarlama stratejisinde kendi mağazalarını kurma aşamasına geçen firma, 2016 yılı itibari ile dünya çapında 250 adet mağazaya sahiptir. Online mağaza sistemini de iyice geliştiren firma bu yolla yıllık 850 milyon dolar gelir elde etmektedir.
Swatch ve Richemont gibi firmaların arasından modayı takip etmesi ve uyarlaması açısından benim düşünceme göre daha aktifler. Yeni şeyler denemekten ve böylece risk almaktan korkmayan bu firma biraz da Amerikan ruhunu kendi içinde yaşatıyor. Türkiye'de belki de bu geniş ürün yelpazesi ve herkesin ucundan seveceği bir modelinin bulunması sebebiyle daha uzun yıllar beğeniyle takip edileceğini düşünüyorum.
Yorumlar
Yorum Gönder